Legens udviklingshistorie

Vi siger så tit, at et eller andet er "den rene leg".
Dermed mener vi, at det er nemt, at det hele forløber så let, at vi egentlig ikke tænker så meget over, hvad vi skal gøre for at foretage os noget bestemt, og at enhver sagtens kan gøre det, sagen drejer sig om.

Men at lege er ikke "den rene leg" for alle børn!
Der er i vores samfund et stigende antal børn, der ikke kan lege, eller som ikke ved, hvordan man leger. Der er endnu flere voksne, som ikke leger og heller ikke ved, hvordan man gør det - måske har de glemt det, for de må da have leget som børn.

Dette ikke at have leget eller ikke at kunne lege er en ganske anden og dybt alvorlig sag - og ganske forfærdeligt at forestille sig!


Når den voksne, som engang bliver far eller mor, ikke kan lege, hvordan får børnene det så med legen, som sammen med kærlighed er livets kilde?
For ganske almindelige børn med forældre, som elsker at lege med deres børn, og som leger og elsker med hinanden, er det naturligvis meget nemt.
Ingen lærer barnet at lege, ingen lærer barnet regler eller viser det, hvad det skal gøre, barnet leger bare, når det føler sig elsket og frit.

Alle børn leger, når de kan mærke, at de er elskede og får lov til det. Når det er tilfældet, er livet og tilværelsen bare den rene leg!


  • Et nyfødt barn rækker ud efter uroen, som hænger over dets vugge!
  • Et to års barn sidder på gulvet og forsøger at stable træklodser oven på hinanden.
  • En mor leger borte-tit-tit med sin lille dreng på 8 måneder.
  • To piger på 4 år er ved at lægge deres dukker i seng, efter at de har "læst" godnathistorie for dem.
  • Nogle drenge på 8 år påtager sig roller, som de har set i fjernsynet og forestiller sig, at de er på et rumskib.


Vi genkender disse handlinger som lege.
Børn siger, at de leger, fordi "det er sjovt".
Det er ikke "kun" sjovt, men meget mere end det!
Leg er nødvendig, for at barnet kan blive et aktivt, kreativt og sundt voksent menneske.
Vi kan være sikre på, at alle hændelser, behagelige som ubehagelige, i et barns liv vil indvirke på måden, som barnet vil behandle andre børn på.
Barnet leger med legetøj.
Legetøj og leg hjælper barnet med at forlige sig med fortiden, forstå nutiden, og forberede sig på fremtiden.
Undersøgelse af både dyrs og menneskers adfærd viser, at leg har et biologisk formål, nemlig at forberede børnene og de unge på fremtiden.
Mange videnskabsfolk, kunstnere, forfattere og arkitekter tilskriver barndommens legetøj, spil og leg deres evner, kreativitet og interesser - endog deres karriere.

Leg hjælper børn til at kunne besvare spørgsmålene:
Hvad kan jeg udrette i denne verden?
Hvad er jeg god til?
Hvad bliver jeg mon til?