Spil design

 

Når der tales om ”design”, tænkes der på den måde, hvorpå spillet er materialiseret, fabrikeret og fremstillet, - samt hvordan det fremtræder for brugerne og spillerne – så man kan finde ud af at spille spillet.

Spørgsmålene er derfor:

  1. hvor mange udviklings ”trin” er der i spillet?
  2. kan man selv korrigere undervejs i spillet?
  3. hvor mange deltagere er det tilrådeligt?
  4. er der en ordentlig vejledning og letlæselige spilleregler?
  5. hvad er spillet fremstillet af?
  6. hvordan opbevares det?

1 - Trinvis udvikling i spillet
- Spilaktiviteten udvikles trinvis
- fra det lette til det svære

2 - Korrigerende selvkontrol
- Selv- og fejlkontrol er indbygget i
spilaktiviteten, i forhold til at gøre
det korrekt

3 - Antal deltagere
- Spilaktiviteten kan både udføres
alene eller sammen med andre

4 - Vedlagt instruktion og vejledning
-Spillet suppleres med en instruktion,
som anviser flere anvendelsesmuligheder
-samt spilleregler

5 - Anviser fabrikationsmateriale
T – P - K
-T: træ – P: plastic – K: karton

6 - Opbevaringsæske med låg
-
Til spillet medfølger opbevarings
-Kasse, pose eller æske – evt. med låg

Hertil kan det tilføjes, at disse 6 ting bare skal være i orden, når brugeren anskaffer sig et spil.

 

© 2007 - Jørn Martin Steenhold – delvist fra bogen: Det legende spil.

Bogen er under forberedelse og forventes udgivet i 2012

Du kan finde mere viden om spil i bogen:
Jørn Martin Steenhold. DET LEGENDE SPIL.
Semi-forlaget 1990

Du kan yderligere bestillet et foredrag/kursus om SPIL SOM PÆDAGOGISK REDSKAB ved Vidensbutikken.