Barndomskanon - det lille store barn 2-3 år

  • Grænser, dreng eller pige
  • Drømme, kommunikation, musik, lege og tegninger
  • Ernæring
  • Motorik og leg

Grænser, dreng eller pige, 2-3 år
Det to-treårige barn afprøver grænser. Selvom det er hårdt, bliver I nødt til at tage de
nødvendige konflikter. Vær så meget sammen med dit barn som overhovedet muligt, tag
op- og nedturene i fællesskab og lær af hinanden. Universet, stjernerne og planeterne
gemmer på en mangfoldighed af overraskelser – også for dit barn. Et lille barn på to-tre år
vil altid blive forundret ved at se på månen. Det bliver også overrasket over, at månen kan
se forskellig ud på forskellige tidspunkter eller se ud, som om den nogle gange har en
anden størrelse.
Og stjernerne er et helt kapitel for sig. Barnet kikker interesseret på stjernevrimlen og
opdager, at nogle stjerner lyser stærkere end andre, og at der findes stjernebilleder. På
samme måde som stjernerne byder dit barn på mange overraskelser. Pludselig kan det
noget nyt. Måske har det set et andet barn gøre noget spændende eller hørt et nyt ord i
vuggestuen.

Blandt de nye ting, du nok må vænne dig til, er ordet “nej”. Indtil nu har det som oftest
været dig, der har brugt ordet for at afbryde eller forbyde. Nu bruger dit barn ordet bevidst
for at afprøve grænser. Efterhånden bliver barnet nemlig bevidst om, at det selv kan træffe
et valg. Det vil selv hælde op, løfte, skubbe, tage tøj på m.m. Barnet har stor selvtillid og
tro på sine egne evner. Barnet afprøver grænser, og kraftige reaktioner, små
“magtkampe”, forhandlinger og kompromiser bliver en del af hverdagslivet. I er nødt til at
tage de nødvendige “slagsmål” – og så er man jo lige gode venner igen bagefter. Det kan
være en vanskelig tid.

Nu er det jo ikke sådan, at der i denne periode udelukkende er konflikter. Dit barn udvikler
også sine sociale færdigheder. Det vil gerne hjælpe til derhjemme, det viser omsorg for
andre og trøster gerne. Efterhånden opstår der en slags venskaber med andre børn.

Dreng eller pige
I de første tre år af deres liv er drenge og piger ikke særlig interesserede i hinanden – men
de er interesserede i hinandens aktiviteter, legetøj og legeform. De eksperimenterer med
alle slags genstande og ting, både traditionelt legetøj og f.eks. køkken- eller
haveredskaber, uden at tænke over, om det er beregnet til piger eller drenge.

En del af legene er ens for piger og drenge, men hos mange børn begynder man at kunne
se en vis forskellighed. Legene tager mere og mere direkte udgangspunkt i det legetøj,
som er rettet mod et bestemt køn, og de fleste børn overtager de kønsmønstre, som
legetøjet lægger op til.

Det er også i denne periode, at dit barn begynder at interessere sig for at lege sammen
med andre børn – enten, som hidtil, i parallelleg – ved siden af hinanden – eller faktisk
med hinanden. Børnene løber omkring, ler og råber. Dit barn kan lide virkelighedstro
legetøj, musikinstrumenter og byggeklodser. Både drenge og piger kan lide at lege med
fingermaling, tavle og kridt, musikinstrumenter, farveblyanter og papir.

Hvis du har en datter, vil hun sikkert være glad for at lave smykker eller billeder af perler,
og for at lege med dukker, dukkehus, dukkemøbler, dukkestel, dukkevogn m.m. Men hun
kan muligvis også lide at køre stærkt med legetøjsbiler.For en søn er tog, biler, busser,
flyvemaskiner etc. sandsynligvis interessante. Samtidig kan han måske også lide at lege
med et legetøjskomfur og dukkeservice.

Uanset, hvad dit barn kan lide at lege med, er hovedsagen, at det er sjovt. Enhver form for
leg er vigtig, uanset hvilket legetøj man bruger.

Leg og underholdning
I to-treårsalderen begynder dit barn at kunne spille spil med enkle regler – f.eks.
billedlotteri. Det kan også lægge simple puslespil. Barnet lærer gerne rim, remser og
sange. Også “voksne” apparater som cd- og dvd-afspiller, kassette- og videobåndoptager
afprøves gerne – med eller uden din tilladelse, så det gælder om at være hurtig, hvis du
ikke er indforstået!

Drømme, kommunikation, musik, lege, tegninger, 2-3 år

Dit barn er sikkert meget optaget at af se film på tv. Men endnu er det vanskeligt for barnet
at forstå, at det, der sker i filmen, ikke er virkelighed. Det er meget vigtigt, at du er sammen
med barnet, når det ser tv, så du kan forklare, hvorfor ting sker sådan som de gør, og så
du kan afdramatisere scener, der måske forskrækker barnet. På den måde kan du
forebygge, at barnet genoplever den utryghed, det føler ved filmen, når det drømmer om
natten.

Hvis du af en eller anden årsag er adskilt fra dit barn et stykke tid, kan det også være, at
barnet i sine drømme bearbejder sin frygt for, at du ikke vender tilbage. Hvis dit barn har
mareridt igennem længere tid, er det vigtigt at undersøge, om det måske har ubehagelige
oplevelser i sin hverdag – enten hjemme eller i pasningsordningen. Hvis det er tilfældet,
skal disse ubehagelige ting selvfølgelig standses med det samme.

Har dit barn urolige drømme, må du forsøge at genskabe den tryghed, der skal til for at
barnet igen drømmer mere behageligt. Det kan du f.eks. gøre ved at røre ved barnet, hvis
det klynker og vågner, og sige noget i retning af: “Jeg er her hos dig, du kan roligt sove
videre.” Falder barnet ikke til ro, kan du tage det op og holde om det. Eventuelt kan du
også give det lov til at sove hos dig.

Kommunikation
Det er blevet langt nemmere for dit barn at kommunikere. De fleste børn i denne alder kan
danne sætninger med tre eller flere ord og bruge stedordene “dit” og “mit”. Du kan læse
eller fortælle enkle historier fra hverdagen, og barnet vil forstå og kommentere dem. Det
bliver også populært nu at lære små børnesange udenad. Barnets fantasi udvikles, så det
fortæller ikke kun om egne oplevelser, men også om personer og genstande, der ikke er til
stede. Du vil tit få stillet spørgsmål, der begynder med “hvem”, “hvad” eller “hvor”. Og du
kan lige så godt svare på dem med det samme, for ellers bliver dit barn ved med at
spørge!

Musik
Dit barn kan godt lege med en simpel båndoptager og optage sin stemme eller sin musik.
Det har sikkert allerede et par musikinstrumenter – tromme, triangel, fløjte, xylofon eller
lignende – som det bruger flittigt. Hvis du har et klaver eller kender nogen, der har ét, vil
barnet også hygge sig ved at sidde sammen med en voksen og spille klaver.

Lege
Du og barnet nyder sikkert at:
· lege “lade som om”
· bytte roller
· lege baby, far, mor og børn
· lege sanglege
· give tingene forkert navn
· fortælle historier
· lege “gæt hvad det er”
· gemme det, I finder

Sammen med andre børn vil barnet gerne:
· lege parallelleg
· efterligne og efterabe
· lytte til hvad andre beretter

Tegninger
Det to-treårige barn tegner og maler med store bevægelser. Det kan både tegne en cirkel
og en linje. Barnet udtrykker sig og sin kreativitet gennem bl.a. farvekridt og papir,
gadekridt, perler, fingermaling, tavle og kridt m.m.

Ernæring, 2-3 år

Her er et lille eksempel på en dagsmenu, som dit barn kan få når det er ca. to år gammelt.
Sandsynligvis vejer barnet omkring 12-13 kilo. Mængderne afhænger af barnets højde,
drøjde og aktivitet:
Morgen: En halv skive franskbrød med lidt syltetøj.
1 1/2 dl sødmælk. 1 dl havregryn, grød eller cornflakes med mælk.
Formiddag: En kvart skive rugbrød med lidt smøreost. Dertil et lille stykke agurk eller
anden grøntsag samt lidt juice eller koldt postevand.
Frokost: En hel skive rugbrød, skåret i kvarte, med en skive æg, lidt makrel i tomat og en
bananskive, pølse eller lignende. Du kan smøre lidt smør eller blandingsprodukt på brødet,
hvis du anvender skiveskåret pålæg. Bruger du smørepålæg, behøver du ikke at anvende
smør. Et lille æble. 1 1/2 dl sødmælk.
Eftermiddag: 1 1/2 dl A38 med to-tre spiseskefulde rugbrødsdrys og lidt rosiner. En kvart
skive rugbrød med lidt pålæg. Frugt.
Aften: Hjemmelavede hamburgers med masser af frisk salat, tomat- og agurkeskiver,
bønne- og lucernespirer. Det er lækkert med hjemmebagte burgerboller, gerne lidt grove.
Dertil bagte kartoffelbåde eller -stave.

Motorik og leg, 2-3 år

“Jeg kan selv!” er en sætning, du kommer til at høre rigtig mange gange nu. Dit barn
træffer bevidste valg og insisterer på at gøre så meget som muligt – og helst lidt mere –
uden hjælp. Der er mange ting, som dit barn godt kan. F.eks. kan barnet selv tage sit tøj af
og hjælpe til, når du klæder det på igen. Barnet vil gerne bruge sine nye færdigheder
konstruktivt. Det ønsker at hjælpe til derhjemme og viser stor omsorg for andre.

Motorik
Dit barn er nu blevet meget dygtigt til at gå, og det elsker at løbe og hoppe. Når det
nærmer sig treårsalderen, lærer det at gribe store bolde og at køre på trehjulet cykel.
Barnet kan selv tage tøj af og hjælpe til med at få tøj på. Det er blevet ret dygtigt til selv at
vaske og tørre sine hænder.

Leg
Barnet efterligner, hvad voksne gør i forskellige situationer. Det kopierer både stemmer og
bevægelser. Rolle- og imitationslegen gør, at barnet leger sig ind i de voksnes verden.
Efterhånden lærer barnet at være sammen og lege med andre børn. Oftest består legen i,
at børnene løber rundt, ler og råber, eller leger ved siden af hinanden. Barnet ser og
samler! Det gælder ikke kun værdiløse genstande. Interessen for virkelighedstro legetøj
bliver større. Legetøjets egenskaber og selve funktionen, bevægelsen eller processen er
interessant for barnet.

Barnets leg ligner næsten hårdt fysisk arbejde. Lige nu kan dit barn få glæde af at lege
med: byggeklodser, perler, dukkestel, tog og togbane, fingermaling, tavle og kridt, rim og
remser, båndoptager, tromme, fløjte og xylofon, farver og papir, plasticsøm og hulbræt,
billedlotteri og simple puslespil, gynge, sandkasse, biler og garage, bolde, dukker,
dukkehus, -seng og -vogn, scooter og trækvogn, fingermaling og ler.


©2006 Steenhold & Co. Kreative Netværk